zondag 21 augustus 2011

Trail des Fantomes, La Roche, 21/08/11


Met 50km en 2300 hoogtemeters is Trail des Fantomes is één van de zwaardere trailruns in België.

Wij zagen het een beetje als de generale repetitie voor TAR, waar de zwaarste etappe ongeveer even lang en hoog is. We dachten: als we 2 weken voor de start van TAR de Trail des Fantomes zonder veel problemen kunnen afwerken binnen een redelijke tijd, dan zijn we er klaar voor.

De start van deze trail was al om 7u ’s morgens. Na een bijzonder korte nacht kwamen we drie kwartier voor de start in La Roche aan.
Aan de inschrijvingstafel haalde ik mijn beste Frans boven, waarop de reactie kwam ‘zeg het maar in het Nederlands manneke’. De hele organisatie was vlaams, een beetje bizar in hartje Ardennen. Ook aan de bevoorradingsposten was de voertaal een soort van Algemeen Beschaafd Kempens.

De weersvoorspelling was zonnig en 27 graden. Net voor de start was het zwaarbewolkt en 15 graden. Daar sta je dan op een zondagochtend om 6u45 in het schemerdonker zonnecreme te smeren. Net na de start begon het ook nog te regenen, en dat voor de volgende 3 uur.

Het parcours is prachtig, je blijft steeds in de omgeving van de Ourthe, klimt uit de vallei, en daalt dan terug af naar de rivier. Zo maak je veeel hoogtemeters... en dat is de bedoeling.

Vooral tussen 15 en 19km is er een erg moeilijk technisch stuk. Een smal paadje net boven de Ourthe. Veel boomwortels en gladde natte rotsen. Op een bepaald moment hang je 2 meter boven de Ourthe met je tenen op een richeltje van 5cm breed. Het enige houvast, dat is dan het pad. Uiteindelijk klim je uit de vallei langs een heel steile klim over de rotsen ,beveiligd met kettingen.

De hele tijd dacht ik 'laat me hier niet vallen en mijn benen blesseren, niet op 2 weken voor de TAR'. Toen ik uiteindelijk dan toch uitschoof over een natte rots kwam ik niet op mijn been, maar keihard op mijn elleboog terecht. Dank u, loopgoden.

Na 20km moesten we de Ourthe over, helaas was er geen brug. Een echte rivercrossing dan maar. Gelukkig stond er maar 20cm water en niet teveel stroming. De zon kwam er ondertussen ook door, de schoenen droogden snel.


Het stuk tussen 25 en 40km was gemakkelijker en liep lekker. Mooi glooiend terrein waar je tempo kan maken. Het werd wel steeds warmer, de beloofde 27 graden kwam er dan toch.

Na de laatste bevoorradingspost op km 45 had de organisatie nog een grote finale voorzien: een brutale klim, ongelooflijk steil naar boven door mul zand, het snijdt de adem af. Boven even sterretjes gezien en dan heerlijk uitgelopen in een lange afdaling naar La Roche. We liepen hier nog vlot 11 km/u zonder forceren, en dat na 50km en 2300 hoogtemeters. We voelen dat de vele trainingskilometers gerendeerd hebben!

6u34min na vertrek zijn we bij de finish, en dat is goed. We hebben geen van beiden een inzinking gehad en voelen bijna geen stijfheid in de benen. Eigenlijk ging dit heel vlotjes. Generale repetitie geslaagd, we zijn er klaar voor!

We krijgen ook een zwart finisher T-shirt, enkel voorzien voor de eerste 50 finishers van de 50km wedstrijd. Alle anderen krijgen een grijs T-shirt. Nogal een hebbeding, zo'n zwart T-shirt :-)


Hoog tijd om dit te vieren met een La Chouffe.

Dirk.

6 opmerkingen:

  1. pas maar op, als je dat t-shirt te veel wast wordt het ook grijs.
    Proficiat! en veel succes met de TAR. Hebben jullie wel verdient.
    Bart

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was er ook voor de 25km en mijn eerste trail. Ik vond dit al zwaar. Mijn hoed af voor jullie prestatie. Veel succes op de TAR.

    Michael

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Bart: niet wassen is anders ook geen optie. Wat een dilemma!
    @Michael: knap hoor. Dit was een stevige trail, en trouwens een hele mooie ook. Blijven trainen. Die 50km is haalbaarder dan je zou denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knappe prestatie, als 'repetitie' kan dat tellen ;)
    Zelf liep ik ook de 25km, en wie weet, volgend jaar de volle 50. Een droom is ooit net als jullie de TAR, maar da's nog véle trainingskilometertjes ver :)
    Ondertussen blijf ik jullie volgen...
    Alvast veel succes!
    David.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Blijven volgen en vooral... blijven trainen! Elke wedstrijd is een goede training voor wat nog gaat komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Indrukwekkend, mannen, die TAR zit in de sjakosj!

    BeantwoordenVerwijderen